sobota, 11 lutego 2017

"Coś za coś" - Grażyna Bąkiewicz

"Przychodzili zawsze o tej samej porze. 
Mężczyzna i dziewczynka. Patrzyłam, jak wyłaniali się zza parkowego ogrodzenia, przechodzili przez ulicę, skręcali za kioskiem i znikali mi z pola widzenia. Ona uśmiechała się promiennie, on narzucał dystans. Było w nim coś tak mrocznego, dzikiego i nieprzystępnego, że czułam dreszcz, gdy się zbliżał. Czasami, gdy szybko podnosiłam wzrok, widziałam, jak odrywa ode mnie spojrzenie. Obserwował mnie."




Julia to samotna matka - samotna, bo sama wychowała córkę Zuzię, którą urodziła w młodym wieku i samotna - bo rok temu Zuzia postanowiła wyjechać do ojca. Bohaterka pracuje na ulicy jako "pomarańczowy kapturek" a z zamiłowania jest grotołazem. Podczas jednej z wypraw wgłąb jaskini ma miejsce tragiczny wypadek, w którym ginie koleżanka Julii. Od tego momentu Julia daje sobie spokój z jaskiniami

Pewnego dnia, wracając do mieszkania Julia jest świadkiem aresztowania swojego sąsiada - znanego pisarza. Kiedy przechodzi obok jego mieszkania, spogląda wewnątrz przez otwarte drzwi i dostrzega coś, co wywołuje w niej ogromne poruszenie. Coś, czego w ogóle nie spodziewała się zobaczyć a co wpływa na dalsze losy i postępowanie bohaterki.


Szybko okazuje się, że wypadek w jaskini sprzed kilku lat znowu daje o sobie znać. 

Kim jest tajemniczy sąsiad i jego córka? I co z tym wszystkim ma wspólnego Gaweł - jej partner, o którym tak naprawdę Julia nic nie wie. 


Książka wywołała we mnie niemało emocji. Z jednej strony - historia, która zostaje przedstawiona ciepło i czasem z humorem, dzięki językowi jakim posługuje się bohaterka - poznajemy codzienne rozterki bohaterki, jej pracę, dowiadujemy się dużo o jej córce i "przyjaźni" z Zośką, z drugiej zaś strony - tajemnice, wypadek, śmierć... a w tym wszystkim małe dziecko - dziewczynka, która pozostaje bez rodziców.


To poruszająca historia, którą powinien przeczytać każdy, kto lubi towarzyszącą podczas czytania aurę tajemniczości, zaintrygowanie  a zarazem preferuje lekturę łatwą, szybką i niewymagającą.




2 komentarze:

  1. Chętnie przeczytam. Lubię książki tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Z chęcią sięgnę po tę książkę. Brzmi intrygująco.

    OdpowiedzUsuń

Drogi Czytelniku.
Bardzo się cieszę, że zainteresował Cię ten post. Gorąco zachęcam Cię do wyrażenia swojej opinii. Pozostaw tutaj ślad swojej obecności bym również mogła trafić do Twojego zakątka internetu :)